Mindset training 'Stevig en Stoer'

Ik merk dat veel kinderen aanlopen tegen problemen doordat ze NOG geen zelfvertrouwen hebben en zich NOG niet echt durven te laten zien en NOG geen nee durven zeggen.

 

‘NOG’ staat in hoofdletters omdat ze het NOG niet kunnen maar dat wil niet zeggen dat ze dit niet willen en kunnen leren!

 

Alles wat je NOG niet kan, is geen probleem maar veel kinderen weten of voelen niet dat ze het NOG niet kunnen. Kinderen zeggen dan vaak ‘dat kan ik niet’, ‘dat vind ik te moeilijk’ of ‘daar ga ik niet aan beginnen’.

 

Dit is precies het hoofdthema van de training ‘Stevig en Stoer’. Ik ga samen met de kinderen aan de slag met de mindset. Er zijn twee soorten mindset, namelijk een vaste mindset en een groei mindset. Mensen met een vaste mindset vinden dat de dingen die bij ze passen, vast staan. Deze mensen geloven erin dat ze met een bepaalde hoeveelheid ‘slimheid’ geboren zijn en dat je het de rest van je leven niet verandert. Met een vaste mindset vind je dat een cijfer aangeeft hoe slim je bent, want dan weet je precies wat je allemaal kan. Als je een 10 haalt hoef je niets meer te leren.

 

Met de vaste mindset loop je het risico om bijvoorbeeld faalangst te ontwikkelen. Iets wat we graag voor willen zijn en blijven.

 

Mensen met een groei mindset geloven in groeien. Dingen die bij hen passen kunnen beter en sterker worden. Deze mensen vinden dat je intelligentie kan ontwikkelen, iedereen kan slimmer worden. Ze gaan keihard aan de slag als ze ergens niet goed in zijn. Ze oefenen, vragen hulp en letten goed op. Ze doen er alles voor om te leren wat ze willen leren.

 

Wat leren de kinderen in deze training:

  • De kinderen leren dat hersenen plastisch zijn en dat je dus slimmer/sneller/beter kan worden.
  • De kinderen leren dat je hersenen bestaan uit verbindingen en dat je die verbindingen kunt aanleggen en verstevigen door te oefenen.
  • De kinderen ontwikkelen het besef dat er taken bestaan die eenvoudig voor hen zijn en taken die uitdagend zijn.
  • De kinderen leren en ervaren dat fouten maken erbij hoort wanneer je iets aan het leren bent.
  • De kinderen worden gestimuleerd om te proberen en te experimenteren.
  • De kinderen ontdekken dat je verschillende oplossingen kunt bedenken voor een probleem.
  • De kinderen leren reflecteren op de strategieën die ze gebruiken.
  • De kinderen leren wanneer doorzetten handig is.
  • De kinderen ontdekken dat leren tijd en moeite kost.
  • De kinderen weten wat een gezonde vriendschap is en wat een ongezonde vriendschap is.
  • De kinderen leren hoe ze vriend(in)en kunnen maken en hoe ze een goede vriend(in) kunnen zijn.

 

Wat bied ik aan:

  • Intake
  • 6 bijeenkomsten
  • Na elke bijeenkomst terugkoppeling en tips voor in de klas en thuis. Dit gaat via de mail naar leerkracht(en) en ouders.
  • Materialen
  • Deelnamecertificaat
  • Eindevaluatie